• Unscripted : Bahagian Kedua

    Sebab hari tu nampak macam cerah, aku tak teringin nak letak sedikit precaution dalam kepala otak. So, aku tak bawak payung. I mean...cmon, siapa bawak payung on the first blind date ever. Yup, aku dalam perjalanan nak pergi blind date dgn mamat aku kenal dkt applikasi WeChat. Dia cakap, dia hensem, so dia kata aku akan tertarik dengan dia. *pfft..what bullshit is that? So, aku pun aturkan satu blind date dengan dia. I mean cmon, perempuan yg ajak lelaki blind date? Gentlewoman tak aku? 

    DOOM! BOOM!

    Yes, hujan turun. Yes, aku tak bawak payung. Keluar LRT, mengagau berlari anak cari teduhan. Habis cair rambut yg dah kena conditioner Sunsilk. Habis berlecak kasut sbb lari tak tentu arah, habis semua imej akulah. Aku pakai tshirt putih ada gambar burung hantu yang supercute yang memang tengah in sekarang ni, aku balut cardigan kekonon winter season kat Malaysia Darul Panas ni, padankan dengan seluar khaki warna hitam, material dia selesa gila, oh dan kasut 30 hengget beli dekat Uptown Kota Damansara. Nasib baik tak berapa kotor, dan stokin masih kering, kalau tak, habis date aku kali ni bau stokin hapak. 

    Long story short, aku terus menapak ke kafe yg dah diaturkan utk jadi tempat pertama blind date aku ni. Aku terus ke kaunter. 

    "Ya?" soal perempuan service crew dekat situ. 

    "Air jus laici dalam jar pastu ada jelly-jelly tu." Budak tu senyum kat aku. Tak pernah orang order camtu. 

    "Itu je?" dia punch dekat monitor. 

    "Nak nata de coco, dengan jelly2 tu lebih sikit ea. Saya nak bayar sekarang." Aku senyum dia balas senyum sambil angguk, dan aku pergi duduk dekat seat balcony. Tempat favorite aku a.k.a tempat aku mati hati tahun lepas. Yes, dah setahun dah pun benda tu berlalu. Tempat favorite? Tempat mati hati? Benda apa yang dah berlaku setahun yang lepas? Aku bukan randomly picked kafe ni utk jadi tempat aku blind date, kafe ni mmg dah jadi kafe favorite aku, dan spot ni ialah spot aku dan si dia. Si dia yang putuskan hubungan kami setahun yang lalu. Anyhoo, this isn't about him anymore, aku nak blind date hari ni, so this is a new day. 

    Pesanan aku sampai. Aku terus hirup sebab selain dahaga, aku jugak perlu restore energy dan neutralize bad breath sbb bijak sangat tak makan pagi tadi. Gas busuk dari dalam perut dah naik sampai ke mulut. Kalau aku bercakap face to face dgn date aku ni, mau pengsan bau telur tembelang. 

    Gajet aku bergetar, aku dah tanggalkan cardigan letak tepi, beg pun aku letak tepi, oh dan aku keluarkan novel Elin Nadia, Nian Di Hati, kekonon nak nampak hype baca novel dekat kafe sambil ada minuman yang style. *pfft. Kejap lagi aku instagram korang2 ni ea. *get a life Lis. 

    "Awk,sori sgt2 ..sye x jadi dtg hari ni..hari ni sy pg K.L."

    Aku pfft-kan panjang2 utk mamat ni. 

    "Sy dah sampai dah pun awk. Kenapa tak cakap awal2."

    "Sori la awk..kita jumpe len kali la..awk x marah kn..sori sgt2"

    "Xdelah marah, cuma frust jugaklah. Xpelah, have fun kat K.L tu. It'll be extra fun kalau dating ngan sy tau"

    "How I wish...take care k."

    "Next time mandatory belanja saya lunch. Cause u made me ironed my shirt in the middle of the morning!"

    "Ok dear...no problemo"

    "Hehe. Thanks"

    Itu jelah yang aku mampu buat. Aku dah bayar pun air ni, so...nak tak nak kenalah minum jugak, baca novel kejap dua tiga bab, lepas tu tengok jam. Tada, 11.30 am. Perut aku dah buat konsert dah ni. Lapar, tapi takde selera nak makan kat kafe ni, sbb selera aku dah mati bila mamat tu cancel blind date ni. So, aku buat sesuatu yang gila. Aku tarik balik gajet aku, scroll2 nombor, dan type pada dada skrin. 

    "Salam Jaz, ada kat mana?"

    Believe me, aku sendiri tak approve jari aku taip dan tekan send dekat nombor dia. Well, I'm doomed.

    *****
    "Waalaikumsalam, kat office ni, kenapa Lis?"

    OH SHOOT, Dia balas pulak, kenapa dia balas! kenapa dia balas? It was meant to be a silly text. Takpe2 Lis, take a breath, buat mcm biasa. He's just your ex, and you're about to ask him out for a lunch date. No! Not a date, just lunch. Makan tengahari, that's it. 

    So aku bagitau dia dengan tenang, yang aku nak ajak dia keluar makan tengahari, since lunch break dia pun pukul 12.30pm sampai pukul 2pm *why do I hafal his lunch breaks? So, aku naik LRT, turun tempat dia, dan dia amik aku naik kereta. 

    Aku tak tahu kenapa jantung aku berdetak agak laju ketika nak sampai ke kereta dia. Kenapa tiba2 bergetar agak luar biasa. Semacam aku masih menyimpan perasaan gugup dan gentar untuk berjumpa dia, sedangkan idea gila ni datang dari kepala otak aku sendiri. Aku tarik pintu kereta. 

    "Assalamualaikum" sepatah dari dia. Aku terpaku sekejap, lama sangat tak jumpa dia, sekali jumpa rasa mcm Struck by Lightning. 

    "Waalaikumsalam" I goes in. I sit down, and we look at each other. Nope, I don't look, aku terus letak beg kat kaki tapi aku perasan dia pandang aku, then baru aku pandang dia balik. 

    "Nak makan kat mana?" soal dia.

    "Kat mana sedap?" soal aku pulak, Jaz tongkat dagu dekat stereng. Dia humming sesuatu.

    "Nak makan apa? Western ke, Thai ke, makanan Korea ke, makanan Melayu ke, apa?" Dia pandang aku lagi. Aku bagi muka kosong. Aku jungkit bahu, tanda tak tahu. Dia mengeluh perlahan. 

    "Nak try bakso dengan soto tak?" The name of the dishes pun aku dah drooled. So aku cepat2 angguk. Dia masuk gear, dan drive away. Aku sambung senyap, tengok luar, mengamati benda2 yg takde faedah utk aku amati. 

    "Dari mana?" soal dia pecahkan sunyi. 

    "Dating." selamba aku balas. Dia senyum. 

    "Untunglah dating..." cliche 'untunglah' tone yg budak2 muda guna sekarang. 

    "Dia tak muncul pun. Blind date-lah" Kali ni dia lagi galak senyum. 

    "Berani ea, blind date-blind date ni." Aku senyap, tiada jawapan utk itu. 

    "Pukul berapa masuk office balik?" 

    "Dua" Aku buat mulut O. Tengok jam, dah pukul 12.40

    "Kena cepatlah ni?"

    "Takdelah. Kita dah sampai pun." Dia parking kereta. Jalan agak lengang, tapi kenderaan laju je pecut kiri kanan. Aku tarik beg sandang, kuak pintu nak keluar dan entah kenapa aku cuma terdengar Jaz bersuara agak lantang. 

    Yang aku dengar dia cakap, "tengok kereta" sebelum pandangan aku yang seterusnya ialah, pertembungan dengan sebuah motorsikal yang tersangkut dengan beg sandang aku, dan seret aku 15 meter ke depan. The rest of the story was pretty black. Black and painful.

    7 comments → Unscripted : Bahagian Kedua

    1. Uhhh.. what happen to Lis? Mati ke? O_O

    2. @ibnuRamli: jawapan dia ada dekat Bahagian ketiga :) bhgn terakhir

    3. Laa. Ex dia ke. You know what, dekat part tu ni baru tahu yang main character dia lis. Bukan jaz. Heheh^^

      *That was so me. Lepak dekat luar, ajet ajet baca buku, as for me poetry books, and up dekat instagram*

      Ya allah perasan gila. Haha.

    4. @aimiSyafiqah: Kan..hehe, mmg selalu pun trend sekarang :) dua2 watak utama sebenarnya. Jaz and Lis :)

    5. wah..best best best..hehe

    6. @zahrennNa: tq zahrenn :)

    7. Dah lama tak baca orang pergi blind date through this kind of app or social network sites.