• Unscripted : Bahagian Ketiga

    UNEXPECTED. Well that was totally unexpected. Aku? Aku kena seret dgn motorsikal, mcm perempuan kena ragut handbag. Tapi ni bukan kes ragut, ini kes kemalangan sebab tali beg sandang aku dengan secara tiba2 dan tak diduga tersangkut dekat handle motorsikal, membuatkan aku terseret makan pasir jalan raya. 

    Dalam banyak2 hari nak accident, hari ni jugak aku kena seret lebih 10 meter oleh seorang penunggang motorsikal. Make that worse, put Jaz to witnessed everything. F*CK! Aku cuba bukak mata, pada mulanya telinga aku pekak kedua2nya, aku tak dapat dengar apa2. Tapi aku tahu, Jaz dengan muka panik dia tolong aku duduk. 

    Telinga aku recover perlahan2, dapat mendengar semula, beberapa orang awam sudah sukarela mengelilingi kami, penunggang motorsikal tadi pun mendekati aku, dan letakkan beg aku yang dah terputus tali, nasib baik barang2 aku zip dalam compartment utama, taklah terburai berterabur atas jalan tar, oh hampir terlupa, macam mana keadaan diri sendiri?

    Aku jatuh atas badan sebelah kanan, seluruh lengan kanan aku calar teruk, darah tengah mengalir laju macam sungai dekat Ulu Yam, dahi aku pun ada calar, kaki seluar aku sebelah kanan koyak dari hujung seluar, sampai betis, mendedahkan luka berbentuk huruf I, besar dan panjang. Yup, darah mengalir kat situ jugak. Teruk jugak aku luka ni. Aku pegang tangan kanan dengan tangan kiri, aku pandang Jaz, muka dia mmg panik habis. Funny, first time aku tengok muka dia gitu. 

    Brother yang langgar aku tadi bukak helmet, dan aku nampak wajah dia. Oh, aku takde masa nak describe, tapi dia orang melayu. 

    "Dik ok tak? Kenapa tak tengok kiri kanan sebelum melintas." Baik sbb tanya keadaan aku, tapi terus caras aku sbb tak tengok kiri kanan. Yup, mmg salah aku. Main lajak je dekat jalan besar. Btw, dia pun take the same hit jugak, sbb aku perasan jaket dia koyak. Tapi taklah seteruk aku. Aku dah macam mangsa bedilan bom Zionis. 

    "Lis, boleh berdiri tak? Kita pergi klinik" suara Jaz. Deep, worried voice. Asking me whether I'm ok or not. Pfft...Lis, ni bukan masa untuk kau bernostalgialah. This is the time to get serious. Kau baru lepas kemalangan, dan sekarang kau nak selitkan memori silam kau dengan dia? Aku tak jawab, tapi aku cuba nak bangun. Kaki kiri aku topang keras, tapi bila nak injak kaki kanan ke tanah, kesakitan menusuk tulang. Aku terus angkat kaki kanan tak jejak tanah macam orang hilang satu kaki, Jaz papah bahagian kiri badan aku yang tak terluka. Dia bantu aku seimbangkan badan.

    "Abang ok?" soal aku tanpa persoalkan diri sendiri. Brother motor tu senyum. Dia nak tolong, tapi takde spot lagi dah utk dia celah dan sentuh aku. *tak menahan sentuh. Macam hot sangat sampai 2 jantan nak sentuh sekaligus. *Lis-lis. (geleng2). 

    Lepas Jaz letakkan aku dekat seat belakang, sebab lebih selesa utk aku, dan brother tadi letakkan beg aku yang dah koyak tu kat depan, dia bagi sepatah dua kata, tinggalkan nombor telefon pada Jaz, dan dia datang kat aku. 

    "Lain kali hati2 dik. Nasib baik tak kiok." Dia senyum. Eh, hensem pulak tadi dia senyum tak berapa hensem. Sekarang dah hensem. Haha. Aku tengok penonton awam tak berbayar tu semua dah mula beredar, brother tadi pun, Jaz cakap, dia tak boleh temankan ke klinik, tapi dia ada bagi duit kat Jaz untuk tampung kos perubatan, mcmlah aku nak undergo surgery. Jaz dah start kereta, dan aku tengok je tompokan darah jenis A aku yang akan kering dekat tempat kejadian, dan akan dibasuh hujan suatu masa kelak.

    *****
    Beberapa jahitan dikenakan. Kalau tak silap, tujuh dekat kaki dan empat dekat tangan, oh dan satu dekat kepala. So yup, I end up pretty zombie-ish. Dengan kapas kuning beriodin tertampal dekat dahi, tangan aku berkain anduh, dan jalan rengkat. Aku betul2 dah macam zombie. Jaz tunggu dekat luar. Aku tengok jam, dah pukul 1.50pm. 10 minit lagi Jaz dah nak masuk kerja dah. 

    Dia nampak aku, terus berlari anak mendapatkan aku. Dia senyum lega tengok aku yang macam sampah kuning ni. 

    "Ok? Sakit lagi?" soal Jaz. Aku geleng, sambil senyum, sebab aku suka dengar dia bersuara macam tu dengan aku. Tiap bait dan patah perkataan dia tu ada suntikan semangat dan keiklasan yang best je nak dengar. Aku angguk. Kakak nurse dekat kaunter panggil nama aku. Jaz dudukkan aku kat kerusi berdekatan, dan dia terus ke kaunter. Aku nampak dia keluarkan duit yang bukan dari wallet dia, mungkin duit brother tadi, dan dia juga keluarkan wallet dia, dan tambah beberapa helai not 10. Dua plastik beg besar, berapa banyak ubatlah dalam tu aku kena sapu, telan, minum. Urgh.

    Aku duduk depan sekarang. Jaz pakaikan tali pinggang keledar. Aku sempat jenguk ke belakang. Kesan darah masih segar atas tempat duduk belakang, dengan karpet alas kaki. Aku terus terhambat rasa bersalah. Alahai...satu kerja lagi utk dia. Dahlah aku yang ajak dia keluar, sekarang menyusahkan dia.

    "Boleh tolong hantar aku kat LRT tak Jaz?" soal aku. Dia tak bersuara, dia pandang aku dengan pandangan kosong. Kemudian dia mula memandu. 

    "Kau kan tak makan lagi. Kita pergi makan dulu." terus aku tengok jam dekat dashboard. 

    "Tapi Jaz, kau kan masuk pukul 2, ni dah nak masuk pukul 2."

    "Aku dah inform bos dah. Dia ok je kalau aku masuk lambat sikit hari ni."

    Makin menggunung rasa bersalah aku. 

    "Lagipun, kan kau datang nak suruh aku bawak jalan2, makan2 kan? Belum sempat apa2 dah tersungkur atas jalan." aku dapat rasakan unsur perli dia tu. 

    "Nak makan macam mana...tangan macam ni" aku unjukkan dia tangan kanan aku yang berkain anduh. 

    "Apa susah, aku suapkanlah." berderau darah aku sampai ke kepala. Merah padam muka aku. Meremang bulu roma sekejap. 

    Jaz masuk drive-thru Mc Donalds. Dia tanya aku nak pesan apa, dalam kepala otak aku terus terkeluar imej GCB, burger favorite aku, oh dan air milo. Dan apa yang aku bayangkan dalam kepala otak tulah yang keluar dari tingkap order. Dia sambung pemanduan. 

    "Nak makan kat mana?" soal aku. 

    "Makan kat mulutlah" berani2 dia buat lawak dalam keadaan aku tidak berkemampuan ni. 

    "Aku tanya betul-betul ni."

    "Aku jawab betul-betullah ni" Dia senyum lebar, tapi dia tak pandang aku, pandangan dia mengadap depan, fokus dengan pemanduan dia. 

    Aku mendengus. Tak puas hati. Yang aku perasan, dia gunakan jalan yang aku sangat kenal, menghala ke satu tempat yang aku sangat-sangat kenal.

    Dia nak hantar aku balik rumah ke? Aku dibiarkan diam dekat sebelah Jaz.

    26 comments → Unscripted : Bahagian Ketiga

    1. aduiii

      cian bdk kecik nihh

    2. sambung lagi . nak lagi ~~~

    3. OOooohh.. now it make sense yg insiden awal-awal tu xD
      menarik-menarik, ada cerita reverse macam ni pula eh?

    4. Best best best. I love this kind of story more than those jiwang jiwang karat punya story. Good job, anas ^^

    5. eh ni bhg akhir? adoi nasib tak kiok, and pretty zombie-ish? haha mesti berlumuran dengan ubat kuning. best woh

    6. wait, ciskek betul. baru perasan nota merah tu. hahahahahaih reverse story. faham dah.

    7. ohhh.... now i understand!!! hahahaha nice :D

    8. kenaaaaa baca dari awal. okkeee faing haha. nanti kena godek2 older post tuu >.<

    9. Lain dari yang lain, best :}

      Jarang jumpa laki buat cerpen, hek.

      Thumbs up!

    10. saya imejin dia kena seret. hahahaha tapi kesian laa. hahaha rasa nak gelak. aishhh... apa2 pun, i love this anas =) sempoi je penulisan... hihihi mana dapat idea nie ^^

    11. i thought u were the one yg kena seret ngan motor tu..huhu..rupanye cite.kena baca dari awal ni.

    12. haha, funny Nick. baca dr awal k.

    13. weh best gila cerita ni omg.
      jap nak baca before tu punnya hee~

    14. haih mcm sweet pun hado gak hahah

    15. @bukanKosong siapa budak kecik? amboi2.

    16. @aniesaAhmad dah habis stock, nnt dah dtg stock baru anas taip baru. hehe thanks sudi baca.

    17. @ibnuRamli(TKK) Haha, baru korang faham kan? kan? saja je buat reverse, cause one way story is too mainstream. gitu

    18. @aimiSyafiqah thanks emi sudi baca. penulisan awk tu lg kita suka baca.

    19. @nurulSyahada baru perasan le tu. hehe. :)

    20. @wan kan, tulah gunanya kena baca sampai habis :) ahaha. thanks wan sudi bca :)

    21. @zakiraAfina aha, betul tu. ala, dia berganti2 je, so takyah godek jauh2. ada dekat sebelah entry ni je :)

    22. @nurulAtiqah jarang ea? sekarang dah jumpa kan :)hehe. thanks sudi baca.

    23. @siaraElina tak menahan imejin kena seret,ahaha. oh idea ni dari mimpi. :) serius2.

    24. @aqilahAzmi terima kasih sudi baca aqilah :)

    25. So, open ending ke cerita ni sebab macam takde definite final ending pun.

    26. Okay, baru baca. and this is super duper awesome !! :D Buat la sambungan nya lagi.