• Ramadhan dan Anugerah Terindah : Bhg 3



    “ABANG!” suara Rizkia memecah lamunan Adhan. Dia bingkas berlari ke bilik. Rizki yang terbaring di atas katil menjerit sekuat hati, kakinya dah terbuka luas, dia mengurut perut sendiri, menahan nafas, berpeluh satu badan. 

    “Allahuakbar” Adhan ingin memapah isterinya berjalan ke kereta, tapi ditegah keras.

    “Abang, Kia tak rasa Kia boleh berjalan selangkah pun, sakit sangat ni bang, Allahu”

    “Mengucap Kia, mengucap.” Adhan panik, kalau tidak ke hospital, di mana pulak Rizkia nak bersalin? Adhan garu kepala yang tidak gatal. Rizkia menjerit lagi. “Istighfar Kia, istighfar.” Bagaikan jodoh masa, ada laungan salam dari luar. Adhan tidak dapat berbuat apa2, dia hanya menjawab salam tersebut dengan kuat, diiringi jeritan Rizkia mengerang. Haji Tarwi, Hajah Qu Laila dan dua anak remaja perempuannya Ifti dan Sri muncul di depan pintu biliknya.

    “Allahuakbar, dah nak bersalin sekarang ke Rizkia?” soal Hajah Qu Laila. Rizkia menjawab dengan satu lagi jeritan menahan kesakitan. Hajah Qu Laila memberi arahan kepada dua orang anak remaja perempuannya, dan laju mereka bertindak. Rahima, Firash dan Mina baru sampai rumah, balik dari mengaji Al-Quran, mereka terlongo melihat keadaan ibu Rizkia, lantas ditarik oleh Haji Tarwi untuk duduk di ruang tamu. Adhan setia disisi Rizkia. Ini ialah ujian yang paling berat untuk isterinya, dan dia tak akan benarkan isterinya yang tercinta harungi seorang diri. Ifti dan Sri menutup pintu serentak.

    Sayup2 suara mereka bertiga mengaji Al-Quran dibawah bimbingan Haji Tarwi. Adakala mereka ditegur tajwidnya, panjang pendeknya, sebutan hurufnya, car bacanya, baris dan sebagainya. Hampi setengah jam, Haji Tarwi berpesan kepada mereka bertiga, setiap kali terdengar jeritan ibu Rizkia, setiap itu juga mereka harus berdoa agar Allah mengurangkan kesakitan dan keperitan ibu Rizkia dan permudahkan ibu Rizkia melahirkan.

    Keadaan menjadi senyap. Haji Tarwi memandang mereka bertiga yang dah spontan berhenti membaca.

    “Sadakallahula’zim” Haji Tarwi arahkan mereka menyimpan Al-Quran masing2. Mereka berdiri, dan pintu bilik dikuak lebar dari dalam. Ifti dan Sri keluar beriringan dengan kain pelikat basah, besen air dan beberapa peralatan lain, terus ke bilik air di belakang. Haji Tarwi dan ketiga anak kecil tadi masuk mendapatkan Adhan dan Rizkia. Haji Tarwi memandang isterinya yang duduk di tepi katil. Dia tersenyum.

    “Alhamdulillah, semuanya dah selesai.” Hajah Qu Laila meraup wajah, diikuti dengan Haji Tarwi dan Rahima. Firash dan Mina terlalu teruja, mereka terus berlari dan memeluk Rizkia.

    “Alhamdulillah ibu selamat.” Hajah Qu Laila berpesan, jangan buat bising, ibu penat dan berikan ibu ruang untuk berehat. Mereka angguk faham dan kembali berdiri di sebelah kakak mereka, Rahima.

    Adhan yang sedang membelakangi mereka, sedang khusyuk melaungkan bait2 indah azan di telinga bayi kecil yang baru dikurniakan oleh Allah kepada dia dan keluarga.

    “Laillahailallah…” Adhan berpaling. Melihat lapan pasang mata di hadapannya dengan senyuman terukir indah, tanda mensyukuri kebesaran Allah. Dia duduk di sebelah Rizkia, meletakkan bayi kecil tadi yang sudah nyenyak tidur di pangkuannya, dan sekarang berada dalam pelukan ibunya. Adhan tidak sedar bila dia menitiskan air mata, disekanya laju dengan belakang tapak tangan.

    "Abi, adik ni lelaki ke perempuan?" soal Mina teruja. Rizkia tidak putus senyum.

    “Kamu dapat adik lelaki Mina” Adhan membalas senyum.

    “Yes, Firash ada geng!” pecah ketawa besar Haji Tarwi. Yang lain turut tersenyum.

    “Kamu dah ada nama untuk anak ni?” soal Hajah Qu Laila. Adhan senyap. Yang lain turut menunggu dengan tenang. Dia menarik nafas lega, dan mengukir senyum. Kali pertama dia melihat pertarungan ajal dan nyawa isterinya sendiri sebentar tadi, sembilan bulan membawa anak ini di dalam kandungan, dua nyawa dalam satu jasad, ditambah dengan sebulan yang menguji kedua mereka ini, anak itu menjengah keluar menemui dunia. Rizkia senyum terharu. 

    “In Sha Allah, kami dah bersetuju nak namakan dia” Adhan mengusap ubun Rizkia.

    “Syawal”

    -Selesai.

    6 comments → Ramadhan dan Anugerah Terindah : Bhg 3

    1. Masuk-masuk dah bahagian 3, terlepas 1 dan 2. Btw, Selamat Hari Raya Anas!!

    2. Ohhhh nak cita pasal kehadiran Syawal. Hehehehe Terbaik !
      Tunggu next blovel daripada Anas :)

    3. Deep meaning crita ni. Thumbs up anasss!

    4. @azwarSyuhada: haha. Selamat Hari Raya gak Azwar :)

    5. @SiaraElina: yup. haha. pandai anda mentafsir. hee. in sha ALLAH. :)

    6. @scha: haha, xlah deep sangat. simple je. :)