• Permata Sirna : Wak Nafsiah



    Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh. Bismillah.

    Salam Syawal ke sembilan. :) Siapa yg add facebook aku, taulah kut citer pasal Wak *panggilan utk Mak Cik yg lebih tua dlm bhs Jawa. Aku tahu Wak terlantar sakit di kampung. Last time aku pg melawat Wak pun bulan Mei. Dlm entry ni. Masa tu, Wak still boleh bercakap, senyum, buat lawak lg dgn aku. 

    ...flash back jap...
    Alkisahnya, dulu time cuti sekolah (time sekolah rendah), aku pernah duduk rumah Wak lebih kurang seminggu lebih camtu, *me n my mom. Thus, boleh dikatakan aku ni anak sedare Wak yg kemaen manja lg ngan Wak. :') 

    Pada tanggal 5 Ogos 2013, ketika aku duk sibuk perah otak utk buat persiapan hari raya, mak aku ketuk pintu bilik. She shot straight to my face bout the news yg Wak was admitted to Hospital Teluk Intan and currently in comma state. 


    Hari raya pertama tu Mak ajak Abah gi melawat kat hospital. Tengahari tu bertolak ke Teluk Intan. Twas a four hours drive. Abah ikut highway tu...highway jammed! Hari raya pertama tulah yg jammed highway tu. 

    Anyhow, lepas sampai hospital kitorang terus cari which ward she was admitted, while my Abah was busy duk call org itu ini, my sis and I terus naik elevator then check kat ward  level 3, bila tengok nama Wak xde kat level 3, kitorang terus naik level 4. Gotcha. (Hospital tu kecik je, so sng nk cari)



    Wak nampak penat, tp bila nmpak aku dgn my sis wak terus senyum. Senyuman paling manis dan berseri yg Wak pernah ukirkan utk aku. Dan...siapalah aku yg x boleh menduga ajal Wak, it turned out to be the last smile dari Wak. :'(

    Pada tanggal 12 Ogos 2013, sekali lagi, ketika aku sedang bersenang lenang dgn rutin harian aku, Mak aku sampaikan berita sedih tersebut. Hati rasa sayup, terus keluar pintu belakang, menangis puas2. 

    Wak Nafsiah, (aku panggil Wak Komsah) menghidap jangkitan kuman pada paru-paru beliau. Disahkan meninggal sekitar jam 12 a.m 12 Ogos 2013. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham. 


    *Al-Fatihah. 

    p/s: Al-Fatihah juga utk saudara2 Islam kita yg syahid di Mesir dgn pergolakan yg berlaku di sana. -amin. 

    1 comments → Permata Sirna : Wak Nafsiah

    1. hm. Al-Fatihah buat arwah. semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang beriman. Amin :)