• Saintis : Bahagian 3

    Ros sedang berdiri atas tembok depangkan kedua tangan dan muka dia pandang aku.

    “HEY! TURUN!” aku cuba capai kaki Ros tapi dia ringan macam angin, laju berlari atas tembok ke penjuru bangunan.

    “Jomlah, join” Ros separuh menunduk. Tangan aku dah berpeluh sebab kalau dia tergelincir atau tersilap langkah memang dia akan wasalamu mati katak kat jalan bawah tu.

    “ROS! TURUN!”

    “NO!” Ros peluk tubuh, dan tubuh dia sendiri terhuyung hayang dek angin kuat dekat atas bangunan. Makin kuat tapak tangan aku berpeluh. “BOB NAIK.” Satu arahan dari Ros.

    “ROS TURUN!”

    “BOB NAIK!” Aku masih seriau dengan ketinggian pusat kesihatan empat tingkat tu, tapi lagi seriau tengok Ros yang bila2 masa boleh hilang keseimbangan dan jatuh.

    “Kalau Bob tak nak naik, Ros terjun” meremang bulu roma aku bila Ros lunjurkan satu kaki ke udara dan hanya bertapak dengan satu kaki atas tembok tu. Aku angguk laju2.

    “OK-OK Bob naik.” Aku sendiri tak percaya apa yang aku buat, dengan badan besar gedabak macam ni, aku panjat tembok yang memisahkan daratan dan udara, dan aku sedang melutut tutup mata rapat2 ketakutan. Aku tak berani bukak mata.

    “Cepatlah berdiri sama Ros” Aku bukak mata kanan secara paksa. Ros tolong topang badan aku. Aku tak percaya aku berdiri sama dengan Ros atas tembok tu. Angin malam tu dah terjah muka aku hidup2. Pening kepala sebab ke kiri, ke kanan, ke depan, ke belakang, dibuai angin.

    “Berdiri betul2, pegang Ros” dan dalam kekalutan tu, aku pegang erat badan Ros. Dia pulak macam merelakan. Sampai aku terdengar satu suara lain.

    “Ehem, sedap berpelukan?” Aku toleh laju2, hampir hilang keseimbangan, ada seorang lelaki serba merah saga berdiri memandang kami berdua. Ok, kalau Ros serba merah jambu, lelaki ni serba merah, bukan sekadar merah biasa, tapi merah yang metalik tu, aku pun tak tau betul ke orang diorang berdua ni. Sorang merah jambu, sorang merah saga. Pelik betul.

    “Orang nak lepak dengan Bob, dia pun nak sibuk.” Aku terpana sekejap, Ros kenal mamat merah saga?

    “Kasi chance lah.” Mamat tu berdiri mendekati kitorang. Dia sua tangan. “Jet” suara dia sepatah. Mungkin nama dia kut. Aku sambut tangan Jet.

    “Bob”

    “Aku tau nama kau” Jet potong pengenalan aku. “In fact, aku tahu semua tentang kau.” Aku terpempan.

    “Mana kau tau?”

    “Funny part is that, Ros pun tahu semua tentang kau” sambung Jet lagi.

    Aku pandang Ros. Ros hanya buntangkan mata, angkat dua bahu dan geleng kepala. Aku tak perasan yang aku dah lepaskan pelukan aku. Bila aku toleh ke belakang dan angin atas bangunan tampar muka aku, baru aku berbalik ke dunia nyata yang aku dah panjat tembok bangunan empat tingkat tu. Terus aku seimbangkan badan.

    “Siapa korang berdua?”

    “Aku Jet, dan dia Ros”

    “Macam mana korang boleh kenal aku?” Diorang tak jawab pertanyaan aku.

    “Apa kau buat kat atas ni Bob?” soal Jet.

    “Jet…” suara Ros perlahan seakan menegah.

    “Suka hati akulah, takde kena mengena dengan kau”

    “Kau yakin yang kitorang berdua takde kena mengena dengan kau?” Aku pandang Ros sekali lagi.

    “Apa sia? Sapa korang berdua ni? Ha? Malaikat maut? Angel and Devil?” Jet angkat sedikit kepala ke arah Ros. Kemudian Ros unjurkan kaki ke depan, dan dia TERAPUNG!

    Saintis : Bahagian 3 Tamat

    0 comments → Saintis : Bahagian 3