• Nur Siti Khadijah

    Salam Satu Bloggers

    25 Julai 2002

    Ada seorang kanak-kanak perempuan. Terpisat-pisat matanya menahan ngantuk yang terawang-awang antara kelopak matanya. Menunggu masa untuk tertutup, kalau dia kuat sikit, mungkin dia akan terus terjaga, tapi dia kalah. Dia terbaring tidur. Nyenyak sekali dia lena. Diulit mimpi indah. 

    Dia terjaga. Dia bukak mata. Ada lilin menyala kat depan dia. Ada 9 batang lilin menyala. Tiba-tiba dia terdengar suara dari kanan dan kirinya. 

    "Selamat hari jadi...selamat hari jadi...selamat hari jadi kakak. Selamat hari jadi." Ada abangnya dan beberapa yang dia tak kenali. "Tiup lilin" suara ibunya di sebelah kanan. 

    'FUH' kesemua 9 batang lilin yang menyala itu terpadam hampir serentak. Yang lain bertepuk tangan. Dia menunjukkan barisan giginya yang putih. "Sayang anak abah" suara abahnya. 'CUP' kucupan dari abahnya. "Sayang anak ibu" suara ibunya. 'CUP' kucupan dari ibunya. 

    "Cepatlah potong kek!" abang dia ada kat depan kek menunggu utk disuakan sepotong. 

    Kemudian ada seorang budak lelaki mendekati dia selepas majlis tamat. "Jah, selamat hari jadi. Nah" dia menghulurkan sesuatu. Budak perempuan tadi menyambutnya. "Apa ni?" soalnya. "Bukaklah" dia tersenyum. Giginya tidak semua ada. Rongak kiri kanan. Budak perempuan itu mengoyakkan balutan yang tidak kemas itu. Ada dua biji lilin petak warna hijau. "Eh...lilin!"

    ...

    10 tahun kemudian

    Cuma nyalaan lampu neon warna oren yang pasangannya sudah terbakar, itu sahaja yang menerangi ruang tamu malam itu. Seorang perempuan dan seorang lelaki berjaga di sebelah seorang wanita tua yang sedang terbaring di hadapan mereka.

    "Babe...selamat hari lahir." ucap lelaki tadi. "Tak sangka, dah 19 tahun kita bersama...maksud aku-kaulah. Aku dah 21 tahun dengan kau. Macam2 yang kita dah lalui sama2 kan." dia tersenyum menampakkan barisan giginya yang elok tidak lagi rongak kiri dan kanan.

    "Thanks babe." mereka seakan berbisik, takut wanita tua tadi terjaga. Dia tak sedar yang matanya sudah berair. "Walaupun aku tak rasa macam hari jadi aku...tapi kalau kau yang wish kat aku, aku dah rasa cukup dah. Thanks babe."

    "Sayang kau babe" lelaki tadi masih senyum.

    Sepanjang pagi itu mereka berjaga, takut2 wanita tua tadi mengerang mintak air, mintak dilap muka dan dahinya, minta ke bilik air. Dan sepanjang pagi itu mereka bercerita tentang kali pertama mereka berjumpa. Dua2 tak ingat bila, tahu2 je mereka dah serapat ini, bagai isi dengan kuku. Tidak boleh dipisahkan dan berkepit macam belangkas.

    Sebab masing2 pegang rahsia besar antara satu sama lain. Antara diorang ni, mmg takde nak pendam2, semua benda diceritakan, sbb dah masak dengan perangai masing2.


    Hari ni, 25 Julai 2012 ialah hari lahir sepupu Anasyg yg ke 19. Selamat hari lahir babe-semoga panjang umur, murah rezeki dan sentiasa diredhai Allah. 

    Ada yang nak ngorat dia? Sorrylah brader, dia da ada pakwe. Hehe peace yaw.

    16 comments → Nur Siti Khadijah

    1. Wah, best bace entry kau. Sedih. Terharu. Aku tak pernah sambut birthday dengan family. Tu yang sedih. haha. Btw, semoga korang kekal bersama. Memang naiss.
      Happy birthday utk kazen hang.
      And, sape wanita tua tersebut?
      Semoga die cepat sembuh okayy. :)

    2. @Kamal Lee: terima kasih krn membaca :). wanita tua tu Opah kitaorg . Alhamdulillah , dia da smkin sembuh . birthday kau thun ni , try la smbut dgn family .

    3. nice ! korng msti rpt gler2 an... entri ni buatkan teringat kat kazen sendiri, rasa nak blik kmpng plaq. sob sob. btw ur kazen sama baya dgn saya :) say hepi birthday to her :)

    4. @adibahfaizah adibah-u bet. Mmg pun, kalau da sama2 setiap masa. Thanks, nnt anas btau dia k

    5. sweetness....happy birthday jugak untuk dia =)

    6. @HafizRahman.com thanks hafiz rahman

    7. wahhh sedeyh nyer....kagumdgn pengolahan ayat anasyg hhehee ingt gf rupanyer kazen..kemslm tau hehehe

    8. nice entry..seronok baca entry ni..hubungan dgn kazen rpt sgt..mcm ni la best !

    9. like ur entry ..

      nway , pic tuu smart

    10. perghh..cantik kazen kau..aku plg tak suke celebrate bday..huhks
      nnti sampaikn bday wish aku ye :) kirim salam opah sekali..tetibe aku teringat opah aku..

    11. @Masmira Masri Kak Masmira, thanks, biasa je punya ayat cincausoya. Oh, dah kemsalam dah. ^^, dia kemsalam balik.

    12. @ceritanurmaslidakhalid :)hehe, thanks. yup, mmg best rapat ngan kazen ni.

    13. @Jiwa Perempuan Gilathanks ^^,

    14. @SaddLonekau ni kan, asal komen je meluahkan perasaan betul-tapi...aku suka. Takpe2 sila2, hehe. Ingat kat opah? Balik kampung k. Pelokciom dia. huhu. Ok nnt aku sampaikan thanks weh !

    15. rapat nye dengan kazen . ingat kan makwe tadi . btw, happy belated besday untuk kazen anasyg :)

    16. @jieha hehe, takde maknenya gf, thanks jieha