• Saintis : Bahagian 2

    Aku baru jumpa pintu kecemasan ke satu tangga rahsia. Tangga ke bahagian bumbung bangunan kesihatan ni. Daki tangga dah mengah, aku kuak pintu dan aku dapat lihat keindahan ciptaan Tuhan. Langit biru luas terbentang, ada kepul2 awan, cantik dia sampai aku yang mengah ni boleh hilang lelah. Aku tutup pintu dan sendal dengan satu meja lama, Jenuh jugaklah aku tarik meja tu sebab jauh dari pintu. Aku tak nak ada orang ganggu aku. Aku nak bersendirian. 

    Aku pasungkan kaki ke lantai dan aku topang badan dengan dua tangan dekat tembok betul2 menghadap ke jalan raya di depan bangunan. Kalau aku salah langkah, memang naya badan aku berkecai berjumpa jalan tar. Tapi jangan risau, aku masih waras.

    Aku keluarkan telefon bimbit, pasang lagu kegemaran aku dan letakkan di atas tembok. Aku humming lagu tu sampai aku pun tak sedar ada kapal terbang lewat atas kepala aku, dua buah ambulans baru keluar dari pusat kesihatan. Mesti ada orang nak mati. Ironi. Benda biasa, dah sakit, dah nak mati baru nak ingat jaga kesihatan, dah sakit, dah nak mati baru nak ingat Tuhan, baru nak ingat ada doktor, nurse, dan pembantu makmal macam aku ni ada untuk jaga diorang. 

    Diorang ingat aku dah takde kerja lain agaknya nak menghadap muka sakit diorang. Nak kena dengar diorang membebel, mengadu, mengerang sakit, tapi bila aku ni? Aku yang sakit? Ada siapa nak dengar? Dengar la diri sendiri sakit. Dengarlah diri sendiri terpekik melolong panggil Tuhan. Aish, menyimpang dah fikiran aku. Aku nak tenangkan fikiran kat atas ni. Aku tarik nafas. Dalam2 dan bukak mata. 

    “Hai Bob” satu suara sebelah kiri aku. Ada satu susuk perempuan serba merah jambu. Rambut, tangan, kaki, bibir, semua merah jambu. Baju, kasut, semua merah jambu. Aku terpinga sekejap. Aku tengok belakang, pintu yang aku sandal dengan meja tadi masih tak berkuak-berusik. Macam mana dia boleh masuk tempat ni? Macam mana dia boleh tiba2 muncul sebelah aku?

    “Janganlah terkejut sangat”

    “Awak siapa?”

    “Saya Ros” dia tak berjabat tangan pun dengan aku. Dia pandang ke depan. 

    “Bob buat apa kat atas ni?”

    Aku berdiri mengadap Ros. 

    “Ros?” masih menatap muka dia yang serba merah jambu tu.

    “Macam nampak hantu.”

    “Macam mana Ros masuk sini?”

    “Ea-eh, dia yang kacau tempat lepak kita, dia kata kita pulak yang masuk sini. Macam mana Bob boleh masuk sini?”

    “Macam mana Ros boleh tau nama saya?” Ros tuding jari ke tag nama kemas berpin di poket kemeja aku. Aku terlongo. 

    “First time datang sini?” soal Ros seperti dah lama berbual dengan aku. Aku angguk takut2. Masih tertanya2 macam mana dia boleh ada dekat atas bumbung ni sedangkan aku dah sandal pintu dengan meja yang agak berat tu, kalau dia tolak dari dalam, mesti aku akan dengar cubaan dia mengalihkan meja tu, tapi tadi masa aku masuk sini pun, memang jelas takde seorang manusia pun dekat sini. 

    “Cantik kan.” Ros tebarkan tangan dia. Dia alihkan pandangan kalut aku tadi kepada suasana hiruk pikuk orang bandar yang dah beransur nak pulang ke rumah. Dari pandangan yang cerah tadi dah semakin malam, ungu, merah, oren merona jadi satu tona yang dipanggil senja. Eh? Lama sangat ke aku dekat sini sampai dah senja pun aku tak perasan. Aku periksa jam dekat handphone, dah menginjak 7.15pm dan bila aku pandang depan, Ros sedang berdiri atas tembok depangkan kedua tangan dan muka dia pandang aku.

    Saintis : Bahagian 2 Tamat

    0 comments → Saintis : Bahagian 2