• Gossip Carrot 5 : Perabot Serabot


    Salam Satu Bloggers. Rindu kat Carrot ni tak? Lama dia tak muncul, malam ni dia ada citer panas. Meh baca meh. 

    So, semalam GC pergi kedai Perabot CAVENZI : Hamek, GC letak sekali link ke laman web utama dia. Citernya, tengahari semalam GC ngan abang ngan akak, *ada plak adik beradik lobak merah ni. Kitorang nak cari Wing Chair utk guna raya ni. Abg GC dah usha lama da kat kerusi tu dari bulan Mac dulu, cuma wangnya tu belum ada di tangan. Memandangkan bonus raya masing2 da masuk, so dia decide nak purchase kerusi tu hari ni gak.

    Ada la ala2 camni la kerusi tu, kalo korang ada baca paper, korang tau la.
    Flashback 

    Al-kesnya, sebelum ni (masa bulan Mac tu) Abg GC ada minta GC call kan outlet diorang kat Sg Buloh utk confirmkan harga sekali ngan delivery, sbb dalam paper kemaen ko harga mampu milik RM98. Abg GC mmg komited nak sangat kerusi tu, sbb dia nak redecorate ruang tamu guna kerusi baru tu. So GC call outlet Sg Buloh tu. 

    GC: Hello ni Cavenzi Sg Buloh ke?
    Mat Operator: Ya, boleh saya bantu?
    GC: Saya ada baca iklan you kat paper, Wing Chair 98 hengget ni ada stok lagi tak?
    Mat Operator: Oh, itu wing chair sudah habis stok la sir. I am sorry. You boleh try call Shah Alam, diorang mesti ada stok.
    GC: Oh, ok. 

    So dengan paksa-rela GC call pulak outlet Shah Alam.

    GC: Hello ni Cavenzi Shah Alam?
    Mat Operator: Ya, nak booking furniture ke?
    GC: No no, I baca iklan u kat paper, this wing chair, RM98, u ada stok tak?
    Mat Operator: Ada2, u boleh datang store utk tengok.
    GC: So, betul harga dia 98?
    Mat Operator: Yup, mmg RM98.
    GC: Macam mana penghantaran?
    Mat Operator: Boleh tau alamat rumah?
    GC: *censored
    Mat Operator: Oh, sorry, kitorang tak hantar sampai situ. 
    GC: Oh, takpelah. Thanks.

    Nampak tak kekecewaannya kat situ? Abg GC pun dah mcm down gila time tu. Exactly a month after, time kitorang jalan2 kat kawasan Sg Buloh tu, passed by outlet Cavenzi tu, ada plak display sebesar2 halam kerusi yg kitorang nak tu. Apa lagi, esoknya abg GC pun pergila tanya. Nak tau apa jawapan mat bangala yg jaga kat kedai tu?

    "Oh, ni you kena beli katil ni, baru you boleh angkat kerusi ni." SHIT JUST GOT SERIOUS ! Abg GC tu dahlah mmg pantang ngan org2 sebegini. Dia sound direct sekali. 

    "Apsal pulak kena beli item lain baru boleh beli kerusi ni? Hari tu aku tengok elok je dalam paper, boleh beli single item." Mat Bangala tu ta tau nak cakap apa. Dahlah katil tu cost around SERIBU lebey, sbb one whole set. (Set Katil Kelamin) kejadahnyalah abg GC nak beli set katil. Broken hearted-abg GC headed home. 

    End of Flashback

    So to be exact, kitorang dah tau la serba serbi camne diorang ni buat kerja, mmg untung first-customer satisfaction later. As for today, GC, abg n akak officially masak dgn cara kedai Perabot ni membuat kepala customer dia serabut. Masa masuk kedai tu, sorang mamat cina ni dah get ready nak tarik kitorang, dalam kepala otak mmg nak beli da pun kerusi tu, since dia dah display kat depan2 kedai. GC siap bawak keratan akhbar dari Metro semalam utk bahan bukti yg kitorang boleh purchase kerusi tu tanpa sebarang cas tambahan atau pembelian item lain. GC dtg kat si cina tu, then terus cakap

    "Saya nak beli kerusi tu" dgn yakin.Then dia pun cakap ok. GC tanya pasal kos penghantaran. Dia kata RM110. At first GC ingat RM110 tu termasuklah harga kerusi tu, but it turns out, RM110 ialah harga cas penghantaran SAHAJA. Abg GC tak berapa dgr sbb loud music kat luar, so kitorang decide nak bincang kat dalam. Here's d dialogue:

    Cavenzi Guy: Confirm? I nak keluarkan resit. 
    GC: Eh nanti dulu, biar kitorang fikir dulu. Tadi you cakap camne?
    Cavenzi Guy: Satu kerusi RM98, utk transportation RM110 so total RM208 
    Abg GC: Kalau I nak beli dua? Kira sekalilah kan penghantaran?
    Cavenzi Guy: No. *kitorang da tercengang. Kira asing.
    GC: Apsal pulak? You hantar rumah yg sama, one way je. Kenapa nak kira asing.
    Cavenzi Guy: Cavenzi kira one item release, one transportation charge. *kitorang lagi tambah pelik. Mula2 mamat cino ni maki hamun dalam bahasa inggeris PIANG kat kitorang, which I understands NONE-dia sendiri ta puas hati dgn cara Cavenzi katanya, mcm menyusahkan customer, "tp nak buat camne" katanya. Runding2 dia kata mmg kira dua barang, dua kali caj penghantaran.

    Agak lama gaklah abg ngan akak GC bincang2 dulu, sambil belek2 sofa ngan kerusi lain kat dalam store dia. But this one point has made the difference.

    Abg GC: Kalau I jadi ambik, bila boleh dapat?
    Cavenzi Guy: Oh, bulan ni dah penuh booking utk hantar, paling awal pun kitorang boleh hantar selepas raya.
    Abg GC: SHIT JUST GOT SERIOUS ! I nak guna utk raya lah, kalau lepas raya, baik you je yg beli.

    Eventually, kitorang tak jadi beli. Frust mmg frust. Harga dah murah dah, sekali cas penghantaran kau...Nauzubillah. Sempat gaklah GC cakap thank you kat dia, yelah, dia tak salah pun kan. Tho-I hate his B.I Piang.

    Ok, ni ada info plus2. Kes Cavenzi buat perangai ni bukan terjadi kat GC je ok. Boleh check kat link2 kat bawah ni, semua pasal masalah yg Cavenzi ni timbulkan kat customer. *no wonderlah...

    SINI DAN SINI DAN SINI DAN AKHIR SEKALI SINI. Korang bacalah sendiri, Cavenzi used to be one of GC's favorite catalogue to comb thru, tp da tau camne suck-upnya sistem diorang. There goes our trust. Bout dat delivery thing, yg GC baca kat satu forum tu diorang cakap, store2 mcm tu, diorang takde lori sendiri, so diorang kena sewa lori, tu yg cas penghantaran JAUH LEBIH MAHAL daripada harga perabut yg kita beli. Not Worth it.

    Balik dengan kuciwa, gi singgah kedai perabot lain, takde satu pun yg kena ngan citarasa abg n akak GC. Kesimpulannya? Takdelah kerusi baru utk raya ni. Takpe-duduk atas lantai kan best. *jaga hati sendiri.

    p/s: Hey Chinese Cavenzi Salesperson, it is called delivery charge, not transportation charge-we don't owe ur lorry dear, you owe ur own.

    12 comments → Gossip Carrot 5 : Perabot Serabot

    1. hurrmm...besela marketing nyer stail, sbb tu sblm purchase kena tanya detail

      sabor jelahh

    2. lori mase sem 1? yg guna angkut barang ko nan 'sikit' tu..knape tak guna yg tu je..

    3. Ish. Aku yang bace entry hang ni pon dapat rasakan kekecewaan dalam diri korang. Memang Cavenzi suck! Dalam pamplet kemain murah, and takde state pon delivery charge.
      Alah, biasa la tu. Nak untung lebeh. Try la usha kedai2 lain. Mane la tau ade rezeki jumpe ke. Beraya dengan kerusi baru la. Hewhew. :)

    4. bom je cuvenca caneri whatever the name is .

    5. la, padahal hntr rumah yg sama, alamt yg sama, org yg smaa..chrge lelain plak..haish...sabr jelah...huhu...


      cra nak tarik customers kan..hhuhu

    6. @bukankosong tu kira dah tanya habis2an lah tu, tp dah sistem nye bengong- urgh

    7. @Farhan Zukri Chek Non Paan, Cavenzi tak terima pengangkutan sendiri, dia nak dia jugak yg anta-tu lah yg HADAP sgt aku ngan Cavenzi ni

    8. @Kamal Lee Thanks Kamal, mendoakan aku dpt kerusi baru taon ni-hewhew ko msh x berubah ye. :)

    9. @aneff.marhfiz boleh je nep-takde hal. :)

    10. @Qaseh Dania kan thin..*geleng2. ntahlah depa ni.ta paham chek

    11. kalu mahaml macam tu, baek bersila jer atas lantai... ban**ng...

    12. @sedutzone lek lek, bulan pose ni ta baek memarah-hehe